POŻYCZKA PŁYNNOŚCIOWA DLA PODMIOTÓW EKONOMII SPOŁECZNEJ
Pożyczki Płynnościowe PES
Dla kogo:
Grupą docelową instrumentu płynnościowego są podmioty ekonomii społecznej i przedsiębiorstwa społeczne zdefiniowane w Krajowym Programie Rozwoju Ekonomii Społecznej, m.in. spółdzielnie socjalne, spółdzielnie pracy, inwalidów i socjalnych, centra integracji społecznej, organizacje pozarządowe, czy zakłady aktywności zawodowej.
Podstawowe warunki do końca tego roku pożyczek płynnościowych:
- okres spłaty pożyczki – do 4 lat,
- oprocentowanie – połowa stopy redyskonta weksli NBP w skali roku (stopa redyskonta z dnia podpisania Umowy Inwestycyjnej), z zastrzeżeniem, iż oprocentowanie pożyczki nie może wynosić mniej niż zero.*
- karencja w spłacie – do 12 miesięcy,
- brak opłat i prowizji za udzielenie pożyczki i obsługę.
*Informacja o aktualnej stopie redyskonta weksli NBP znajdą Państwo na stronie: https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/dzienne/stopy.htm
Czym są pożyczki płynnościowe dla podmiotów ekonomii społecznej?
Pożyczka płynnościowa umożliwia podmiotom ekonomii społecznej sfinansowanie wydatków związanych z utrzymaniem bieżącej działalności firmy i zapewnienie jej płynności finansowej.
Jakie są warunki skorzystania?
Aby podmiot ekonomii społecznej mógł skorzystać z pożyczki powinien:
- istnieć co najmniej 12 m-cy i posiadać co najmniej jeden zamknięty rok obrotowy,
- spełniać kryterium mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy,
- prowadzić działalność gospodarczą lub odpłatną działalność statutową,
- posiadać zdolność do spłaty zaciągniętego zobowiązania wraz z odsetkami i wykazać realne źródła spłaty tych zobowiązań (weryfikowana na podstawie dokumentów finansowych właściwych dla formy prawnej PES).
Procedura ubiegania się o pożyczki ma uproszczony charakter i uwzględnia specyfikę oraz możliwości finansowe PES. W celu ubiegania się o pożyczkę należy złożyć wniosek do właściwego Pośrednika Finansowego wraz wymaganymi dokumentami potwierdzającymi sytuację finansową Podmiotu. W przypadku pożyczek z oprocentowaniem preferencyjnym może występować pomoc de minimis.
Przeznaczenie
- sfinansowanie wynagrodzeń pracowników (w tym także składowe należne ZUS, US),
- pokrycie zobowiązań publiczno-prawnych Ostatecznego Odbiorcy,
- spłata zobowiązań handlowych, pokrycie kosztów użytkowania infrastruktury itp.,
- zatowarowanie, półprodukty itp.
- pokrycie kosztów administracyjnych,
- zakup drobnego wyposażenia.
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przyznał 30.04.2020 r. status Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej Wysokiej Jakości naszemu partnerstwu tworzonemu przez Agencję Rozwoju Regionalnego ARES S.A. w Suwałkach (Lider) oraz Fundację Rozwoju Przedsiębiorczości w Suwałkach (Partner).
Decyzja ta jest potwierdzeniem spełnienia wysokich standardów. Nasz Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej posiada odpowiednie doświadczenie w tworzeniu i wspieraniu podmiotów ekonomii społecznej, dysponuje kadrą posiadającą odpowiednie kompetencje i kwalifikacje a udzielane dotychczas wsparcie w obszarze ekonomii społecznej ma wymierne i trwałe rezultaty.
Dzięki tej decyzji nasza Fundacja nadal będzie mogła prowadzić działania na rzecz rozwoju sektora ekonomii społecznej w województwie podlaskim.

Zachęcamy do korzystania z usług Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej w Suwałkach, a podmioty zainteresowane rozwojem ekonomii społecznej zapraszamy do współpracy.

Zapraszamy do udziału w konferencji, na której zostaną zaprezentowane wyniki badania dotyczącego możliwości utworzenia w województwie podlaskim Doliny Rolniczej 4.0.
Dolina Rolnicza 4.0, wzorowana na Dolinie Krzemowej, największym ekosystemie innowacji technologicznych w USA, miałaby stać się głównym ośrodkiem kompetencji dla rozwoju naszej specjalizacji – nowoczesnego przemysłu rolno-spożywczego, opartego na rodzimym know-how. U jej założeń leży efektywna współpraca między przemysłami ściśle technologicznymi i rolnictwem w naszym regionie.
Samorząd województwa podlaskiego od dawna zastanawia się nad utworzeniem takiego ekosystemu innowacji rolno-spożywczej, opartego na możliwościach i potrzebach regionu. Badanie, przeprowadzone przez ekspertów na zlecenie Komisji Europejskiej, ma określić, jak ma wyglądać ten model i w jaki sposób powinien funkcjonować, by dać optymalne efekty rozwojowe.
Konferencja odbędzie się 25 lutego 2020 roku w Centrum Nowoczesnego Kształcenia Politechniki Białostockiej przy ul. Zwierzynieckiej 16 w Białymstoku
Więcej informacji: Źródło
Bony na innowacje to jeden z najbardziej popularnych, bo przystępnych, programów wspierania innowacyjności dla mikro-, małych i średnich firm. Bony to oferta o charakterze dwuetapowym.
W pierwszym, przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie usług jednostek naukowych na opracowanie innowacyjnego produktu lub procesu. Po zrealizowaniu takiego projektu z sukcesem – czyli formalnie, po zaakceptowaniu przez PARP wniosku o płatność końcową – przedsiębiorcy mogą wnioskować, w drugim konkursie, o środki na wdrożenie opracowanych już rozwiązań.
O dofinansowanie kosztów opracowania innowacyjnego produktu lub procesu we współpracy z jednostkami naukowymi przedsiębiorcy mogą wnioskować do 28 maja 2020 r. Jak informuje PARP, w przypadku I etapu konkursu, czyli usługowego, całkowity koszt projektu nie może przekroczyć 400 tys. zł, a wkład własny przedsiębiorcy to co najmniej 15 proc. kosztów projektu.
Wsparciem może być objęty, zarówno wyrób lub usługa, jak i technologia czy nowy projekt wzorniczy.
O dofinansowanie kosztów wdrożenia pomysłu na innowację technologiczną mogą ubiegać się wyłącznie ci przedsiębiorcy, którzy opracowali ją w I etapie konkursu. O takie wsparcie można się ubiegać do 7 lipca 2020 r. Całkowity koszt projektu wdrożeniowego nie może przekroczyć 800 tys. zł.
Wysokość wkładu własnego przedsiębiorcy zależy od wielkości firmy (mała, średnia) oraz miejsca wdrożenia innowacji. Opisując wysokość dofinansowania projektów, PARP podaje przykład: firma z województwa podlaskiego, zatrudniająca 20 osób, która chce zrealizować projekt wdrożeniowy o wartości 800 tys. zł, może liczyć na dofinansowanie w wysokości 560 tys. zł – czyli 70 proc. kosztów projektu.
Informacje o wszystkich konkursach i projektach realizowanych przez PARP dostępne są na ich stronach internetowych. Warto też skorzystać z bezpośredniego linku do programu „Bony na Innowacje dla MŚP”.

Źródło: Business Insider Polska
W dniu 29 stycznia 2020 r. w Teatrze Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku odbyła się konferencja pn. „Krajowy Fundusz Szkoleniowy - instrumentem wsparcia pracodawców". Organizatorem konferencji był Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku. Honorowy Patronat nad konferencją objęła Pani Marlena Maląg Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. W konferencji ze strony Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości wziął udział Pan Szymon Cimochowski Dyrektor Ośrodka Transferu Wiedzy i Innowacji.
Na konferencję i uroczystość wręczenia odznaczeń przybyli m.in. Pan Bohdan Paszkowski - Wojewoda Podlaski, Wicemarszałek Województwa Podlaskiego –Pan Marek Olbryś, starostowie, dyrektorzy i pracownicy urzędów pracy, partnerzy rynku pracy oraz przedsiębiorcy z regionu.
Konferencja rozpoczęła się uroczystym powitaniem zgromadzonych gości przez Panią Janinę Mironowicz – Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku. Następnie Pan Marek Olbryś Wicemarszałek Województwa Podlaskiego oraz Pan Witold Kowalewski Starosta Suwalski wręczyli odznaki honorowe „Primus in Agendo" (łac. „Pierwszy w Działaniu) zasłużonym pracownikom Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku oraz Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach.
Następnie z okazji Dnia Pracownika Publicznych Służb Zatrudnienia, w trakcie konferencji miało miejsce uroczyste wręczenie medali przez Wojewodę Podlaskiego Pana Bohdana Paszkowskiego pracownikom publicznych służb zatrudnienia województwa podlaskiego – Złotych, Srebrnych oraz Brązowych Medali za długoletnią służbę.
Po uroczystym wręczeniu odznaczeń Pani prof. dr hab. Joanna Moczydłowska z Politechniki Białostockiej zaprezentowała temat pt. „Pracodawcy wobec zmian demograficznych - jak zbudować organizację inteligentną generacyjnie?".
Podczas konferencji podsumowano również piątą edycję konkursu „ORGANIZACJA UCZĄCA SIĘ 2019", zorganizowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku we współpracy z Wydziałem Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej. Celem konkursu było promowanie pracodawców z województwa podlaskiego, którzy inwestują w rozwój kompetencji pracowników, są zorientowani na zarządzanie wiedzą i wyróżniają się m.in. elastyczną strukturą organizacyjną, strategią personalną, kulturą organizacyjną stymulującą zachowania prorozwojowe, realizują inwestycje służące wzrostowi efektywności swej organizacji, jednocześnie stymulując uczenie się pracowników i partnerów biznesowych. Konkurs jest realizowany w ramach promocji Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
Zwycięzcy wyłonieni w trzech kategoriach pracodawców woj. podlaskiego otrzymali nagrody wręczone przez Organizatorów konkursu:
Kategoria Mikro i Małe Przedsiębiorstwa" (zatrudnienie do 49 pracowników)
Laureat konkursu: UNICO Katarzyna, Adam Jasińscy Sp. J.
Wyróżnienia: Dr Tusz Sp. z o.o.; QLS Quality Logistics Service Sp. z o.o.
Kategoria „Średnie i Duże Przedsiębiorstwa" (zatrudnienie od 50 pracowników)
Laureat konkursu: AC Spółka Akcyjna
Wyróżnienia: PLUM Sp. z o.o.; Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowe PALISANDER Sp. z o.o.
Kategoria „Sektor publiczny"
Laureat konkursu: Przedszkole Samorządowe nr 81 Brzoskwiniowy Raj w Białymstoku
Wyróżnienia: Szpital Wojewódzki im. dr. L. Rydygiera w Suwałkach, SP ZOZ Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku
Po przerwie zaprezentowane zostały wyniki badania pt. „Efektywność wsparcia udzielonego ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego w woj. podlaskim w latach 2017-2018" przeprowadzonego na zlecenie Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku.
Na zakończenie konferencji uczestnicy obejrzeli występ artystyczny przygotowany przez słuchaczy Policealnego Studium Wokalno – Aktorskiego „Szkoły Talentów" z Białegostoku, które kształci przyszłych aktorów scen muzycznych w specjalności wokalno-aktorskiej.

Źródło: Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku